mandag 7. september 2009

FORRIGE UKE OG HELGEN

Heeeey norwegian people!
Jeg sitter nå i stuen i huset mitt og ser på Camp rock på disney channel. Jeg har ikke noe annet å ta meg til siden de andre sover eller er på sin egen data. Klokken er 11 om kvelden her. Skolen går utrolig fort og jeg har allerede hatt noen tester.

Quizzene i Journalism er jeg ikke særlig god på siden de handler om hva som har skjedd i USA de siste år/månedene. Men jeg skal prøve å snakke med læreren, hun er en av de greieste lærerne jeg har + at hun har norske gener, noe som kanskje kan hjelpe litt :P Går kjempe mange greie folk i denne klassenm så jeg trives!

Matten er så lett og jeg blir ferdig med alle oppgavene hver gang. Vi skal ha prøve på tirsdag noe som jeg er sikker på blir dritlett! Vi gjorde nemlig noen oppgaver på fredag som visstnok skulle være lik de vi skal ha på prøven og de var L-E-T-T!! :D

US History som er ganske tungt stoff siden jeg ikke kan så mye om den amerikanske historien går kanskje litt bedre nå. Coach Reece sa han skulle gi oss mindre oppgaver enn vi har hatt, og vi har hatt MANGE oppgaver. På fredag begynte vi å se film etter at vi hadde prøve i kapittel 1 og 2. Prøven var multiple choice, men likevel følte jeg ikke det gikk så bra.

Spansk er også ganske lett, hvertfall foreløpig. Jeg tror læreren liker meg siden jeg har så "cute accent" som hun sier, hehe. Jeg har jo allerede hatt spansk i 4 år så jeg kan jo litt, og det virker som om Señora Ward merker det :D Men må innrømme at hun har noen skruer løs. Noen ganger tar hun litt av og er meget entusiastisk til faget. Men det er egentlig bare morsomt. Jeg liker klassen min veldig godt!

Nutrition & food er chill. Og jg valgte det fordi jeg ville ha et litt lettere fag. I dette faget skal vi rett og slett lære om mat og lage mat. Og læreren er også glad for at jeg er fra et annet land for da kan jeg lage norsk mat. Noen tips til hva jeg kan lage? Forrige uke begynte den italienske utvekslingsstudenten i denne klassen (jeg tror jeg skrev om han i et annet innlegg), men det er hvertfall digg å ha noen som er i samme situasjon som jeg er i og som vet hvordan det er. Dette er også en klasse som jeg liker kjemepgodt.

Biology er en klasse jeg har med omtrent bare freshamans og en junior ("a failing student"). Læreren er utrolig morsom, bare stemmen hans er til å le av og han kommer med mange morsomme eksempler. Han er også en coach, coach Dolan. Igjen en klasse jeg liker godt. Lærer de norsk i denne klassen og, hva enn de lurer på fra banneord som "hold kjeft" ("hald scheft" som de sier) til "jeg er nummer 1".

Engelsk har jeg i 6th period og det går helt fint foreløpig, vi har jo ikke gjort så mye enda, bortsett fra at vi har hatt en liten quiz om det engelske språket. Jeg tror den gikk ganske bra, men vi får se :) Som omtrent alle de andre klassene er dette også en klasse jeg liker godt så jeg tror jeg har hatt hell med meg! :D

Basketball er kjempegøy men jeg suger. Tryouts eller cuts er denne uken som kommer og jeg har kjempelyst å være med på laget, men da må jeg få magiske basketballkrefter for jeg er ikke i nærheten av de andre. Når coach Hill forklarer prøver jeg så godt jeg kan å få med meg hva han sier, men jeg får alltid noen til å forklare meg det igjen etterpå og så ser jeg på hva de andre gjør. Er ikke alltid like lett med sportsuttrykk på et annet språk. Jentene på laget er kjempegreie og det hadde virkelig vært et høydepunkt å få spille med de. Kanskje jeg er heldig å får bli en reserve? Ønsk meg lykke til!

På fredag var jeg invitert hjem til en jente jeg møtte første skoledag. Hun og moren kom og hentet meg og så kjørte vi for å plukke opp bestevenninnen til Sarah, Katie. Det var en artig kveld hvor vi så film, snakket og folk på skolen. Jeg overnattet hos henne også noe som gjorde vi ble bedre kjent:)

I går var vi i bursdagsfest hos Ariel, en veldig god venninne av Kayla og Lexy. Det var en bbq/poolparty og det var utrolig gøy. Mange artige folk. Men jeg har virkelig problemer med å forstå mørke folk på grunn av aksenten og slangen deres. Så han ene stoppet alle sammen og så var det helt stille slim at han kunne spørre meg om noe. Det var utrolig morsomt og alle begynte å le. Det var mange som stakk innom og dro og så kom noen nye. men til slutt var vi en gjeng på 12-15 stk og pratet. Alle er veldig interrisert i norsk og hver gang jeg sier noe så ser de rart på meg og sier "whaaat?". Jeg prøvde å lære de å si "jeg skal gå på kjøpesenteret" (en tilfeldig setning noen lurte på). Ikke like lett for alle, hørtes litt ut som kinesisk noen ganger faktisk og jeg tuller ikke!! Det ble en sen kveld og vi dro i 2-tiden på natten.

I dag våknet vi klokken halv 10 for å gå i kirken. Det var en helt annen opplevelse enn kirken hjemme. Det føles som om kirken hjemme er mer organisert og alt skjer et punkt og prikke. Defintivt mer kjedelig kirke hjemme. Her derimot er det sang og klapping og alt i kirken. Når presten holdt sin "serman" så var det spesielt en dame som responderte til hver eneste ting han sa ved å si "mhm", "alright", og "amen". Jeg lo litt inni meg. Plutselig begynte hun å synge, men en god stemme det hadde hun. Virkelig kraft i den. Defintivt en ny og opplevelsesrik gudstjenste!

I ettermiddag dro vi på kjøpesenteret og jeg kjøpte et par gladiator-sko og en bukse for bare 32 dollar = 192 kroner. Wee! Når vi kom hjem var jeg stuptrøtt så jeg la meg nedpå en times tid og jeg har bare tatt det helt med ro.

I morgen skal jeg til Sarah igjen for vi skal finne homecoming kostymer til homecominguken som begynner på tirsdag. Jeg kommer tilbake til hva det er i neste innlegg.
I morgen, mandag, er det Labour day og altså fri her i USA:D Så have fun at school and work in Norway!

Vet det er litt kjedelig innlegg uten noen bilder, men gadd ikke ta de inn på pc'en. Beklager. Men i morgen kommer de. LOVER!

(jeg brukte 1 time på å skrive dette innlegget!!!:O)

Nå skal jeg legge meg, så god natt!

3 kommentarer:

  1. Lykke til Lise!!!!:D Elsker å lese om hvordan du har det! Her er det sol nå:O Og jeg skal skrive om sokrates i historie... KOs:*

    SvarSlett
  2. Tusen takk! Liker at noen bryr seg:D

    Sol i Bergen? :O Wow! Da ble det jo litt sommer på dere og da:D Kos deg og lykke til med det! Klem <3

    SvarSlett
  3. Du må lage kjøttkaker.. NAM <3 :D

    SvarSlett